Bestumkilen m aktiviteter

Ullern - Grønn, innovativ og sosialt rettferdig

Utvikle Bestumkilen slik at Fjorden blir tilgjengelig for alle

En god by for alle

En hovedsak for Oslo Arbeiderparti er «En god by for alle».  For Ullern Arbeiderparti er en hovedsak at de store utbyggingsprosjektene skal gjøre Oslo og Ullern enda bedre for innbyggerne. Byrådet har foreslått en overordnet plan for Skøyens fremtid. Et hovedelement i planen er å utvikle Bestumkilen slik at fjorden blir tilgjengelig for alle. Forslaget innebærer bl.a.:

·500 nye boliger på Sjølyst

·ny park (ved fjorden) – «Sjølyst fjordpark»

·forlengelse av havnepromenaden vestover gjennom Sjølyst

·åpning av Skøyenallmenningen fra Skøyen stasjon til Sjølyst

·turvei langs Hoffselva – Hoffselvallmenningen – med Sjølyst som mål

·barnehage med minimum 8 avdelinger på Sjølyst

·anlegg for maritim virksomhet, med ro- og padlebane for mosjonister og idrettsutøvere

·kultur-/idrettsbygg (for eksempel svømmehall)

·«næringsskjerm» mot E18 som vil dempe støyen fra motorveien på Sjølyst

Dette legger et godt grunnlag for å videreutvikle Bestumkilen til en levende del av byen, og et godt sted å bo.

Ullern Arbeiderparti vil derfor arbeide for:

·aktiv medvirkning fra innbyggere og interessenter, for å fremme et bærekraftig og livlig senter i Fjordbyen

·arkitekturkonkurranser for Bestumkilen som tar hensyn til områdets særlige lokalisering

·boliger i Bestumkilen for folk med vanlige inntekter

·løsninger der båtliv fortsatt preger bydelen og gir det nye området identitet og kontinuitet

·at det vurderes løsninger der offentlige tjenester og velferd som f.eks /svømmehall/idrettsanlegg eller skole legges inn i «næringsskjermen»

·arealer til park for aktivitet og rekreasjon

·at Hoffselva får et rekonstruert naturlig utløp med naturlig vegetasjon for styrking av det biologiske mangfoldet

·en ren og levende Oslofjord som Bestumkilen er en del av

For å få til dette må båtopplaget og en del av båtplassene flyttes. Dette er det enstemmighet om i Ullern bydelsutvalg.

Det som dessverre nå er i ferd med å skje er at Høyre og Fremskrittspartiet i Ullern ønsker å ta Bestumkilen ut av den overordnede planen for Skøyen. Det betyr bare nye utsettelser og en uavklart situasjon.

Oslos fagetat PBE sier at helheten og sammenhengen i planen for Skøyen vil bli svekket dersom Bestumkilen tas ut:

·utviklingen av Sjølyst vil forsinkes ytterligere i mange år

·Innbyggerne på Skøyen vil fortsatt være avskåret fra nærkontakt med sjøen

·arbeidet med å etablere erstatningsplasser for båtopplaget og småbåtene vil stoppe opp

·usikkerhet om hva som nå vil skje videre

Om økonomi sier PBE at folkeparken vil medføre lavere verdiskapning (enn byrådets forslag), og krever store offentlige investeringer både til gjennomføring, drift og vedlikehold. Folkeparken Bygdøy ligger like ved Bestumkilen. I Bestumkilen skal være aktivitet hele året. Boliger og servicetilbud som kafeer vil bidra til det. Næring og boliger vil bidra til å finansiere – og dermed realisere – Sjølyst Fjordpark.

Dersom Bestumkilen tas ut av planen, vil det trenere planen. Interessenter som vil ha utsettelse men har motstridende interesser, kan komme til å gjøre Bestumkilen til et stridsemne på ubestemt tid. Imens forblir Bestumkilen stengt for allmennheten.

For Ullern - For Oslo

Stem Arbeiderpartiet for en god by for alle!

Stem Ullern Arbeiderparti for at Skøyen med Bestumkilen skal bli et flaggskip for grønn, bærekraftig og sosialt rettferdig utvikling i tråd med befolkningens behov og ønsker for et godt liv.

Gard Titlestad, BU-lederkandidat

Bjørg Helen Holen, andre kandidat

Henning Klouman, tredje kandidat og kandidat til bystyret