Seniortråkk, rosa busser, fastleger og eldreboliger

Temadiskusjoner etter årsmøtet 2020

Seniortråkk, rosa busser, fastleger og eldreboliger

Dette var noen av temaene som skapte engasjement på Ullern Arbeiderpartis medlemsmøte om eldre og helse i bydel Ullern 12. februar.

Seniorveileder i bydelen, Mari Bilben, innledet om seniorveiledertjenesten og om Ullern som del av Oslo kommunes prosjekt aldersvennlig by. Hun fortalte om kreative initiativ for å få tilbakemelding fra eldre i bydelen om hva som fungerer og ikke fungerer. Som invitasjon til seniortråkk i Mærradalen for å finne ut hvor det bør settes opp benker. Eller seniortråkk i Smestadkrysset hvor 15 personer møtte opp for å gi råd om hvordan krysset kan gjøres fremkommelig for fotgjengere. Selv om det viser seg at innspillene først tas i betraktning når helt nytt kryss skal lages. Eller elve-vandringer langs Hoffselva hvor det er laget kart om hvor man kan komme til med rullestol - eller barnevogn.Rosa busser er fra begynnelsen av februar introdusert i bydelen. De kjører alle som er over 67 år fra dør til dør - eneste forutsetning er at du har bestilt på forhånd, via app eller telefon, og at du har gyldig honnørbillett til 19 kroner på app eller reisekort. Geografiske ytterpunkter er Frognerseteren, Bogstad gård og Majorstuen. Ullern er bydel nummer fire som er med på prøveprosjektet. En rosa buss kan også frakte deg til Stoppestedet for å delta i MandagsStoppen hvor du kan møte både bydelspolitikere og bydelsansatte og fortelle hva som er viktig for deg. Når du er 77 år, får du besøk hjemme av seniorveileder som orienterer om tilbudene i bydelen. Og som kanskje lærer deg hvordan du bestiller en rosa buss, hvis du ikke allerede er igang? Se hennes presentasjon, nederst på siden.

Katrine Ore, leder av Aps gruppe i bydelsutvalget, orienterte om vårt arbeid innen eldre og helse i bydelen. Eldreomsorg er et viktig politikk-område, bl.a. er antall sykehjemsplasser viktig for bydelens budsjett. Ikke alle kan bli boende hjemme, og hun spurte om det er riktig å begrense antall sykehjemplasser. Dette utløste en god debatt om alternative boformer for eldre og de mange mulighetene som burde ligge mellom dagens kanskje tungvinte bolig og plass på sykehjem.

Anne Alvik, vår nestleder i bydelens helse- og sosialkomité, gikk inn i debatten om fastlegers arbeidsvilkår og presenterte Ullern Aps forslag om å etablere fastlønnede kommunale stillinger for fastleger. Halvparten av landets kommuner hadde ifjor en eller flere fast ansatte fastleger og kan kanskje gjøre det mer attraktivt å etablere seg - og fortsette - som fastlege også i Ullern. Mange leger har lange ventelister, og i debatten var det flere som pekte på en todeling av helsevesenet som vi ser tydelig i bydelen; mens noen står i kø hos fastlege, er det kanskje flere og flere som bruker privat legevakt, drop-in-leger uten ventetid, leger som kommer hjem til deg eller spesialister som koster flesk, men kan oppsøkes uten å stå i kø.

mari bilben innleder

Mari Bilben innleder